Pake's rabarber...








Pake's  r a b a r b e r 

Er is niets lekkerder dan groente van pake's tuin. ( Pake is de opa van mijn kinderen en mijn vader). M'n ouders wonen in het hoge noorden in een dorpje aan het Wad. Toen ik nog kind was hadden we al een moestuin en ik ben er groot door geworden. Verse groente zoals sperciebonen, sla, andijvie, boerenkool, rabarber en fruit zoals tomaten en aardbeien en ook aardappelen. Ik heb hier al eens eerder een post over gemaakt. 
Gisteren kreeg ik de eerste stronken rabarber mee. Verse biologische rabarber, onbespoten en dat proef je! Met een beetje fantasie proef ik zelfs de zilte smaak van de zeelucht erin! 

Het recept is simpel. 
Rabarber van pake's tuin. Even wassen en in stukjes snijden. Van jonge rabarber hoef je de schil niet af te halen, oudere wel. Zo wordt de moes mooi rood. Aardbeien in stukjes snijden en een laagje water erbij. Witte basterdsuiker, vleugje kaneel en een zakje vanillesuiker toevoegen en aan de kook brengen. Met een garde even doorroeren tot het een mooie moes is geworden.

 Eet smakelijk. Ook lekker als toetje!





14 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Hmmm...heerlijk! De rabarber die wij vroeger thuis aten was overigens veel groener van kleur. Tegenwoordig eet ik het nooit meer, omdat de rest van het gezin het niet lekker vindt. Wat leuk dat jij dit kunt maken van rabarber uit de tuin van je vader!

Liefs, Ingrid

Ús hûs ús thús zei

Mmmm niks zo lekker als groente uit eigen tuin (of in dit geval pake's tûn!). Het ziet er lekker uit.
Eet smakelijk!
Groetjes van Aleta

Janneke zei

Lekkere rabarbermoes, heb er nog nooit aardbeien door gedaan, bij deze ga ik dat ook eens doen.
Groetjes, Janneke

Marjon zei


Mijn vraag is al opgelost Renny, ik dacht dat Pake..een winkel was of zo...hihi....dus maar een oplossing, zelf rabarber telen...Ik heb vorig jaar ook een compote gemaakt...heerlijk maar dit recept lijkt me nog lekkerder...ga ik uitproberen...fijn weekend en lieve groet Marjon

It's me zei

Het ziet er lekker uit....ik lust geen rabarber....helaas,....liefs fijn weekend...x !

Gerry zei

Lekker rabarber uit eigen tuin. Heb ik vroeger ook vaak gehad. Hoewel wij ook veel aardbeien in de tuin hadden, kan ik mij niet herinneren dat mijn moeder die er door deed. Is wel het proberen waard.
Geniet ervan!

Lieve groet,
Gerry

All Seasons zei

Had je al een kijkje op mijn blog genomen?
Leuk te lezen hoe jij de rabarber klaarmaakt. Ik hoor het vaak samen met aardbeien. Lijkt me ook erg lekker, dus op deze manier ga ik het zeker nog eens proberen. Maar eerst moet mijn rabarber wat aangroeien..
Smakelijk!!

Geniet van een heerlijk weekend
Liefs
Patricia

What's in a day zei

Klinkt heerlijk Renny, maar het smaakt verrukkelijk, zo maak ik hem ook altijd, mooi om bij Pake de verse Rabarber mee te nemen!!!
Smullen dus!

Fijn weekend en lieve groetjes, Eefie

Mirjam zei

Hoi Renny,
Wat een mooie post is dit. Rabarber vind ik ook heerlijk. Mijn vader had vroeger ook altijd een groentetuin en dus aten we ook geregeld rabarber in de zomer. Ook mijn beide opa's hadden zulke tuinen, dus ik ben ook wel opgegroeid met de opbrengsten van de moestuinen... Eten wat het seizoen je bracht. Later, toen mijn ouders een vriezer kochten, aten we ook de zomergroenten in de wintertijd en andersom ook wel eens... Heerlijk.
Ik zou willen dat ik een moestuin had.
Ook heel leuk om jouw oude post te lezen over de moestuin van je vader...
Ik wens je een heerlijk weekend,
Lieve groet,
Mirjam

Draffin Bears zei

Hi Renny,

The Rhubarb dessert looks delicious. Isn't that the most delicious food. I often cook it over here.
Happy weekend
Hugs
Carolyn

Annet Huistuinentollerblog zei

Lijkt me lekker met aardbeien. Vroeger lustte ik geen rabarber, nu wel. Ik zal het binnenkort weer eens maken. Groetjes, Annet

Huis in de Provence zei

Heerlijk verse Rabarber! Ik heb hier een heerlijke variant in pot gevonden, haalt het niet bij vers, maar je moet toch wat;)

Home fourteen zei

Het lijkt me heerlijk met aardbeien. Ik ga het uitproberen. Gr. Jac.....

Loraine Living zei

Dat ziet er heerlijk uit! Ik ga het zeker proberen.
Een fijne nieuwe week, lieve groet Diana