De cranberry pluk...


Gaan jullie mee de Noordsvaarder op, er zijn daar velden vol cranberries. Hoe ze daar zo gekomen zijn? 

Rond het jaar 1839 spoelden na een schipbreuk, vaten gevuld met harde rode bessen aan op het strand van Terschelling.Jutters die dachten dat ze vaten wijn hadden gevonden, waren zeer teleurgesteld toen ze ontdekten dat de inhoud uit zure rode bessen bestond. De vaten werden in de duinvalleien leeggegooid en zo ontstond een unieke cultuur ver van de bakermat Amerika. De cranberryvelden onstonden en later kwamen de eilanders erachter dat ze bewerkt goed eetbaar zijn. Tegenwoordig zijn er heel veel producten verkrijgbaar, zoals jam, wijn, likeur, thee en noem maar op. 



Eerst  oogsten de eilanders en vanaf de herfstvakantie mogen de toeristen vrij plukken.
Dus kom op, we gaan; ondanks de wat mistige morgen laten we ons niet tegenhouden. 
 We lopen een aantal kilometers door de duinen, laarzen aan, lekker warm aangekleed.



En daar zijn de cranberryvelden, eigenlijk onherkenbaar, als je het niet weet zou je denken dat het gewoon heide is. De tas in de aanslag en plukken maar. Meteen moet er geproefd worden, maar ieuw, dat is zuur zeg!


Kijk mama, zoveel heb ik al!





Een ontspannen werkje, de tijd lijkt even stil te staan. 




Na ruim een uur hebben we al een heleboel berries

We lopen weer terug naar de fietsen en voelen ons rijk met onze buit.





 Moe maar voldaan en met een leeg hoofd, keren we terug richting West. Tijd voor een kop dampende chocomel op het terras bij de 'Walvis'.


Een deel wordt direct verwerkt tot compote en die gaat op de pannenkoeken met een toef slagroom.
Verrukkelijk en gezond!

 De rest wordt thuis verwerkt tot compote en jam; 5 potten vol. Hier kunnen we de komende maanden wel mee voor uit. Heerlijk bij het vlees met kerst of lekker door de kwark, op een pannenkoek of tussen een croissantje. 

Recept cranberry compote:

Een flinke scheut rode port,  het sap van een citroen en schilrasp, een weinig water en geleisuiker toevoegen aan de cranberries en aan de kook brengen. Af en toe roeren en na 5 minuten koken is het wel klaar. 
Voor de jam de besjes door de zeef, zodat je alleen de gelei overhoudt.

Bon appetit!

Een heel fijn weekend!


29 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Dat was een flinke oogst, je zou inderdaad zo van de foto af niet kunnen zien dat het cranberry velden zijn. Heerlijk dat jullie nog veel op voorraad hebben!

Ik wens je een fijn weekend met vanmiddag voor je dochter een heel gezellig en geslaagd feestje ;)!!

Lieve groet, Ingrid

Zaanse Zolder zei

Dat klinkt als een superleuk avontuur, dat plukken. Ze zijn zuur ja haha, maar in zo een gelei mjam! Leuke post heb je ervan gemaakt!

It's me zei

Lekker hoor......fijn weekend meis...liefs van mij...xxx..

Mayflower zei

Wat leuk Renny om het verhaal te lezen hoe de Cranberries zo op Terschelling zijn gekomen en wat een goede oogst hebben jullie.
Dat wordt straks heerlijk èn gezond genieten van de Cranberriecompote.
Fijn weekend.
Lieve groet, Mea

sabine zei

Leuk zeg om te zien hoe ze in het echt groeien. En wat ziet het er schitterend uit zeg. Ook fijn dat er een receptje bij zit. Liefs sabine

Alie zei

Dat was een gezellig dagje. Leuke post. Fijn weekend alvast, Alie

Loraine Living zei

Heerlijk recept en wat leuk dat jullie zoveel hebben gevonden , het leverd mooie plaatjes op ;)
Fijn weekend en een lieve groet Diana

Hannekie zei

goh dat wist ik allemaal niet..wat leuk zeg. en cranberry's zijn ook heel leuk in een windlichtje met de kerst..
liefs hannie

Yvonne zei

Wat leuk dat je ze in de "wilde" natuur tegen kwam, ik ben ze alleen nog maar in de winkel tegen gekomen, dit is veel leuker en gezelliger om samen te plukken
supergezond zijn ze he,en heerlijk zo op de pannenkoek !
Prachtige geniet foto's zijn deze posten van Terschelling !
Fijn weekend gewenst
Lieve groet Yvon

Eefies day zei

Prachtig om je verhaal en een stukje geschiedenis te lezen.
Mooi om zo met elkaarin de natuur die heerlijk cranberries te plukken en nu verwerken dus!!!
Mijn schoonouders gingen vroeger met de kids jaren naar Terschelling, ook dan werd er geplukt...mooie herinneringen die jijnu opbouwt met jouw gezin.

Lieve groetjes,
♥Eefie

Gerry zei

Wat mooi Renny! Ik wist dat cranberry's echt een product van Terschelling was, maar om het nu te aanschouwen is ook leuk.
Die pannenkoek is helemaal het einde.
Geniet nog even na!

Lieve groet,
Gerry

Petra zei

Oo Renny ik ben jaloers op je wij gingen deze herfstvakantie niet op pad dit i.v.m onze speciale zomervakantie dus ik heb gen klagen hoor. Maar ik had dit ook zo graag gedaan het is zo heerlijk om te doen. En dan die lekkere dingen er van maken heerlijk. Ff heerlijk uitwaaien dat heb ik echt gemist hoor, maar geniet nu van jou prachtige foto's. Gezellig weekend groetjes Petra.

Rozmeen zei

Wat super leuk en dan ook zoveel kunnen vinden. Lijkt me heerlijk... eeuuhh pannekoeken..toefje slagroom.. krijg enorme trek :-)

Fijn weekend en liefs,
Rozmeen

flowersandhome zei

Wat een mooi verhaal en wat leuk om zelf de cranberry's te kunnen gaan plukken! Smakelijk zou ik zeggen.
Groetjes,
Marian

Just Who I Am zei

Ohhh wat leuk zelf de grandberry's plukken .Een flinke oogst blijkbaar ,dus geniet ervan
Liefs Elisabeth

Ans zei

Wat mooi,dat je ze kunt plukken op Terschelling.
De cranberry's.
Ik wist dit niet.
Leuk,dat je de geschiedenis er even bij verteld hebt.
Ik drink met grote regelmaat cranberrysap...is ook heel goed
tegen blaasontsteking.

Fijn weekend
Groetjes Ans

Mirjam zei

Hoi Renny,
Wat heerlijk allemaal. Zo veel leuker ook als je zelf de bessen geplukt hebt natuurlijk. En ze zien er heel erg mooi uit. Die compote en jam lijken me heerlijk... Wij willen komend voorjaar een dag naar Terschelling, dus dan kunnen we niet plukken natuurlijk, maar wel heel leuk dat we dit toch even mee hebben mogen maken, met jullie...!
Ik wens je een heel fijn weekend,
Lieve groet,
Mirjam

Saskia zei

Allereerst wat een mooie foto´s en wat een heerlijkheid allemaal. Dat wordt genieten. Heerlijk vind ik het Cranberry´s . Leuk dat zelf plukken.
groetjes Saskia

Franse Lelie zei

Leuk om ze zelf te plukken en er iets lekkers van te maken. Mooie foto's! En bedankt voor het recept, ga ik vast gebruiken met de kerst, lieve groet

Huis in de Provence zei

Leuke post en wat heerlijk eigen Cranberry compote....
Gr. Mirjam

little sweet things zei

Ik wist helemaal niet dat je ze daar zo in het wild kan vinden!
Ik lus ze zelf niet maar het ziet er wel erg lekker uit.
Groetjes, Sas

Ger zei

Hoi Renny,

Kijk dat is nou leuk werk zelf plukken en verwerken tot lekkere confituur☺
Wat een uitgestrekt duinengebied,je moet het gevoel krijgen of de wereld van jullie is en je mag plukken uit het paradijs.
Geen wonder dat de Cranberry(Vaccinium macrocarpon)het zo goed doet tussen de heide,het is namelijk een plant uit de heidefamilie(Ericaceae).

En terwijl ik zo op het internet hier en daar wat informatie zoek over de bes kom ik dit stukje tekst tegen.

Bron:Natuurweetjes.nl

Op Terschelling wordt de plant Pieter-Sipkesheide genoemd (naar de vinder van het vat in 1845). Verdere volksnamen zijn Lepeltjesheide, Moerasbes, Kraanbes. In de omgeving van Eindhoven werden ze Kanunnikes genoemd: een kanunnik is een rijke geestelijke, verbonden aan een kapittelkerk. Dat ze rijker waren dan gewone pastoors en kapelaans lieten ze graag blijken in hun uitdossing: doorgaans was hun habijt rood (als de veenbes). Er is ook een ven genoemd naar de veenbes, die vroeger veel voorkwam bij Eindhoven (Kanunnikesven)."

Als ik hier de straat uit loop ben ik op de heide en op 1 km afstand ligt dat ven,ik ken de omgeving omdat ik er al mijn hele leven woon,als kind bouwden we er tenten in zomer en in winter bonden we er de schaatsjes onder,een mooi gebied,er liggen nog veel meer vennen groot en klein,maar hoe dat Kanunnikes ven aan zijn naam gekomen is heb ik nooit geweten,nu dus wel.
Hier groeiden in vroeger tijden dus ook die veenbes.
Interessant om te lezen.

Mmmmmm....zou zo 'n puntje van die smakelijk uitziende pannenkoek met cranberry's willen snijden!!!

Ik maak in de decembermaand wel eens soort Cumberlandsaus met cranberry's, heerlijk bij stukje paté.

Maar nu ben ik de afgelopen week druk met m'n mispelslikeur, jam en gelei maken.

Geniet nog fijn na van jullie heerlijke week vakantie en potten gezonde lekkernij.

Liefs en mooi weekeind!!!
Ger







Anita zei

Hi meis dat lijkt me inderdaad erg leuk en ontspannend zo'n zelfpluk.
En het resultaat mag er zijn.
Op deze manier is Terschelling de komende maanden nog steeds dichtbij.
Gewoon met elke hap cranberry compote of jam die je tot je neemt ;-)
Mmm die pannenkoek ziet er écht verrukkelijk uit *kwijl*
Fijn weekend !!! Groetjezz lfs mij

Madelief zei

Leuk om je verhaal te lezen Renny en helemaal bijzonder om met de kinderen bessen te plukken. De zelfgemaakte compot en jam smaken dan net even anders :-)! Veel leuker dan een zakje kopen in de supermarkt.

Fijne zondag,

Madelief x

Maia zei

Zo leer je nog eens wat,mooi dat verhaal over de cranberry's!
Prachtig dat landschap waar jullie zijn gaan plukken en wat lijkt me het daar heerlijk toeven inderdaad met verstand op nul.
Ziet er erg lekker uit op die pannenkoek en in de pot.
Fijne zondag
Lieve groet Maia

Thuis bij Tjits zei

wat een leuk verhaal!! en wat leuk om met elkaar cranberry's te verzamelen en er heerlijke herinneringen van te maken waar jullie nog lang van na zullen genieten!!

fijne zondag!
lieve groet, Tjits

amy zei

Wat n leuk verhaal zit er achter
Heerlijk uitwaaien in de duinen en nog met lekkers thuis komen ook
Jammie!
Fijn weekend
Gr Amy

Miranda zei

Een leuke bezigheid en je kunt er lang van genieten met al het lekkers wat je ervan maakt! Wat een mooie post over Terschelling en nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter.

Fijne dag. Lieve groet, Miranda

brigitte zei

Mmm lijkt mij ook wel wat.
Erg leuk om met kinderen te doen.
Wij plukte vroeger altijd bramen en appels.
OOk zo leuk om te doen. Van de appels maakte we het
hele jaar appelmoes en appeltaart.
Mooie foto;s
Zo te zien hebben jullie een heerlijke vakantie
gehad.
Fijne dag.
Groetjes Brigitte