Stadswandeling....






Afgelopen monumentendag gingen we naar IJlst, één van de Friese elfsteden. Een piepklein stadje en je hebt dan ook meer een dorpsgevoel, als je daar bent, dan het gevoel van een stad. Eerst gingen we naar deze houtzaagmolen, de Rat genaamd. Bij binnenkomst draaiden de wieken nog, dus ook de raamzagen. Wat bijzonder om te zien wat windkracht dan doet. Op een gegeven moment viel de wind stil en dus  ook  het zagen. 
Ontzettend leuk om eens een molen van binnen te bekijken. Natuurlijk moest alles weer gefotografeerd worden, maar wat jullie niet kunnen zien op de foto's, was de geur van het hout, héérlijk!!











Daarna deden we nog een monumenten wandeling door dit pittoreske stadje, met zijn authentieke huizen en natuurlijk de bleken of overtuinen aan de gracht. Hier bleekte men vroeger de was. De was werd in het gras gelegd, in de zon, zodat het witter dan wit werd. 

(Misschien komt het je wel bekend voor, want de K@meleonfilm werd hier opgenomen). 
















28 opmerkingen:

Welkom op mijn blog zei

Wat een leuk stadje.
En wat een leuke foto´s heb je gemaakt.
En dat gehaakte vind ik ook leuk.

gr. Anita

Gerreke zei

Vooral de detailfoto's vind ik prachtig. Trouwens ik Zou zo even willen plaatsnemen op de stoeltjes onder de boom. Prachtige sfeerfoto!

It's me zei

Dit is leuk !!..wat een heerlijke wandeling....fijne dag liefs Ria...xxx...

Kom Achterom zei

Wat een prachtig stadje zeg! en wat heb je de sfeer goed weten te vangen
Fijne dag
Yolanda

Home and Lifestyle zei

Leuk is dat hè, om een stadswandeling te doen! Je komt dan toch op plekjes waar je normaal gesproken misschien niet zo snel zou komen. Je hebt mooie foto's tijdens de wandeling gemaakt!

Liefs, Ingrid

flowersandhome zei

Wat een schattig stadje. Prachtig de molen, en al helemaal als je die binnenin kan gaan bekijken terwijl die aan het werk is. Heel mooie foto's ook, prachtig de molen met de fantastisch blauwe lucht op de achtergrond. Een heerlijke dag moet het geweest zijn. Ik zie zelfs dat daar ook al de straat opgefleurd wordt met haakwerkjes. Lief!
Groetjes,
Marian

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

Hoi Hoi wat een prachtige foto's en wat mooi in die molen zag al hele mooie stoere elementen hahahahah maar te zwaar om in je tas te doen hihihih super om dat allemaal te bekijken hou daar wel van en natuurlijk even op de foto ...heerlijk dorpje die huisjes prachtig leuk die paal met een gehaakte muts hahahaha leuke post ...fijne week lieve groet rosita

Atelier Valerie © zei

Een heel mooie collage ...
ik heb ervan genoten!
Nog een fijne week,
lieve groetjes Valerie ♥

faire un songe zei

Prachtig.. echt genieten....!!
Groetjes en een fijn weekend

lia zei

Ik heb genoten van je stadswandeling. Wat een mooie plaatjes. En die molen met de strakblauwe lucht is prachtig....

Liefs Lia

Rozmeen zei

Wat een mooie fotos..heerlijk zo een virtuele rondleiding.. mooie en grappige details..geniet post!

Liefs,
Rozmeen

Petra zei

Sommige dingen komen me zeer bekend voor, wij hebben onze vakantie's vaak in deze steek gehad. En deze waren altijd fantastisch, mooie foto's hoor. En die monumenten dag is dat landelijk ik heb er volgens mij hier ook over gelezen. En het weer was prachtig dus dat was ook heel fijn. Geniet van je dag, groetjes Petra.

Ans zei

Als je dan deze foto's ziet,zie je dat Nederland prachtig is.
Ik kan me indenken,dat je bleef fotograferen

Groetjes Ans

Oude lappen zei

Bedankt dat we mee mochten op deze leuke trip. Hele mooie foto's hoor!
Liefs Liliane

Eefies day zei

Wat een mooie trip renny, het komt me heel bekend voor
omdat de opa van mijn man uit IJlst kwam, prachtig om te zien
en zeker als je er loopt is het zo mooi om al die oude huizen en details
te zien.

Lieve groet,
♥Eefie

Gerry zei

Wat een mooie stadswandeling en wat een prachtig stadje/dorp. Ook zo'n molen vanbinnen is leuk. En zelfs het wildbreien is er al toegeslagen.
Leuk om mee te mogen lopen!

Lieve groet,
Gerry

Madelief zei

Wat een prachtige molen en mooie oude stadjes hebben jullie aangedaan. Ik moet toch maar eens afreizen naar Friesland!

Fijne avond!

Madelief x

Fia zei

Wat leuk dat je ons mee laat genieten van al die mooie plekjes....schitterend !!!!!
Nederland is zo mooi daarvoor hoef je niet naar buitenland zeg ik wel eens...

hart,gr Fia

De Nostalgische Nonnevot zei

Wat een plaatjes, prachtig zijn ze..haha als je de kliko en de auto weg denkt zou je bijna in die "goede oude " tijd zijn , Nicole*

Thuis bij Tjits zei

wat ontzettend leuk Renny! ja ik herken het uit de film, ik ga het onthouden want hier wil ik ook naar toe:)

fijn weekend!
lieve groet, Tjits

Mirjam zei

IJlst is echt een heel mooi stadje. Wij zijn er vorig jaar in juni geweest om met een collega van Ben door de wateren te varen. Aan de kade (die foto met dat zeilbootje) woont deze collega en het is er zo mooi...
Ik wens je een heel mooi weekend,
Lieve groet,
Mirjam

Draffin Bears zei

Hi Renny,

Your photos are so beautiful and loved seeing the windmills, the canal and beautiful buildings. Thanks for showing us.

Happy weekend
Hugs
Carolyn

Hannekie zei

wat leuk zeg..dit lijkt me zo leuk om te doen maar heb niemand dit ziet zitten hahah..leuk om even met jou mee te lopen
liefs hannie

Sonja zei

Wat een mooie foto-wandeling is dit geworden voor ons.. super!

Janny zei

Prachtige plaatjes van mooi Nederland!

Groetjes Janny

Miranda zei

Wat een sfeervol stadje en wat heb je het prachtig in beeld gebracht!

Fijne avond. Lieve groet, Miranda

Anita zei

Wow wát een prachtige post Renny !!!
Heel bijzonder HOE je de beelden in en rondom de molen hebt
weten vast te leggen.
Dank je wel dat we mee mochten tijdens de stadswandeling enne
ben heulemaal niet moe, raar hè ;-)
Wens jullie een heel fijn weekend. Lekker van GENIETEN samen.
Groetjezz lfs mij

Angeline zei

Prachtig en ehhh mag ik eens vragen hoe je die gaatjes in die schelpjes hebt gemaakt(hoe en waarmee)ik heb n.l ook iets wat ik wil maken met haakgoed en schelpen erbij,maar ben bang dat de schelpen breken ?!?!? als ik er een gaatje in maak

groetjes
Angeline
www.mijnplekkie.tk