Varen....

We zijn dit jaar alweer een paar keer wezen varen met ons bootje hier op de Friese wateren. Bootje ja, want we kunnen er net met z'n viertjes op. Eerst hadden we een grote boot, onderstaande Doerak. Een prachtige boot, helemaal opgeknapt door manlief en toen begon het verhaal, of beter gezegd: de verhalen, want ik kan er wel een boek over schrijven. Je lacht je slap, maar ik zal het jullie besparen. In het kort komt het er op neer dat het ons nooit, maar dan ook nooit eens mee zat met deze boot. Als ik zo de foto zie, krijg ik toch weer een beetje heimwee. Het was echt een haat/liefdesverhouding.
Na een jaar bootloos te zijn geweest, misten we het water. Natuurlijk reden we wel met de auto naar het water toe, maar als je dan al die bootjes ziet varen, lost dat het gemis niet op. Het begon weer te kriebelen. Op een winterse dag deed manlief een bod op MP en een paar dagen later was het bootje er al.  Manlief zijn oude hobby terug en ikke blij met een kleiner exemplaar en het vooruitzicht dat het nu moest gaan lukken. Want zodra je de haven uitvaart, in welke boot dan ook, dan waan je je in een andere wereld. Het wuiven van het riet, het deinen van de boot, het geeft je een ontspannen gevoel. Geen stress, geen verkeersdrukte, nee, een vredige wereld. En een vriendelijke ...een ongeschreven regel is dat men elkaar groet op het water.



Voordeel van een klein bootje is dat je zo bij dit strandje voor anker gaat. Wij heerlijk boeklezen, de kinderen visjes vangen en waterpret...De picknickmand mee...meer valt er niet te wensen op zo'n mooie hemelvaarstdag.

Onderweg kom je de mooiste bootjes tegen.

schip Ahoy kapitein...

De kinderen vermaken zich ook prima. Ieder tochtje is voor hun een spannend avontuur.
Het lijkt erop dat dit een ander soort boek gaat worden dan de vorige...hoe het afloopt zien we wel weer...misschien wordt het vervolgd met een mooi sloepje...wie weet.

Groetjes, Renny

31 opmerkingen:

Mayflower zei

Wat heerlijk Renny om toch weer te kunnen genieten op het water na alle ellende met de vorige boot. Dan maakt het niet uit waarin je vaart, want de beleving blijft toch dezelfde.
Ik heb niet zoveel gevaren, een enkele keer huren wij een bootje en beleef je de wereld weer net even anders zo op het water.
Ik heb genoten van je post en mooie foto's.
Wat hebben we het getroffen met het weer hè. Alleen vandaag, toen gingen hier de hemelsluizen goed open, maar ik was er wel blij mee, de tuin schreeuwde om water, dat kon ik met de gieter niet verhelpem hihi.
Fijne week en een lieve groet, Mea

Rozet zei

Heerlijk hè dat water in de buurt, zeker als je zelf ook nog een bootje hebt. Misschien komen we elkaar op het water nog wel eens tegen, we hebben een houten motorbootje (ook zo'n haat-liefde verhouding) en varen meestal op de Leijen, maar ook wel richting Drachten. Maar op het ogenblik ligt hij weer voor een reparatie op de kant...

Groetjes, Jolanda (Rozet)

Home and Lifestyle zei

Dit ziet er heel ontspannen uit...heerlijk om met dat prachtige weer het water op te gaan en te genieten van het varen en van elkaar! Een goede aankoop...!!

Lieve groetjes, Ingrid

rommy moosie68 zei

hoi ja lekker op de friese meren wat is er nou niet lekker aan fries land lekker rustig is het hier je foto`s zien er ook mooi uit maar ja wat wil je met dat mooie weer dan kan het ook niet op groetjes rommy ook een friesin hahaha

Tanja zei

O dit is een herkenning Renny, koop een boot en werk je dood is geloof ik de uitdrukking. Helemaal leuk dit sloepje, hier kun je lekker mee uit de voeten, en genieten. Zelfs in je eigen omgeving is het anders vanaf het water. Dit is iets wat lief en ik ook nog eens willen.
Wat zullen jullie genoten hebben

Fijne week
Liefs
Tanja

Ans zei

Al is dit dan een kleiner bootje,het plezier spat er vanaf,van je verhaal en foto's.
En dat is,waar het om gaat.
ik hoop dat je nog veel van deze mooie tochtjes kunt gaan maken,met je gezin.

Groetjes Ans

wonen met brocante zei

Dit boek begint in ieder geval goed! Jullie hebben een heerlijke dag achter de rug zie ik aan de foto's. Vandaag zijn wij even naar Loosdrecht geweest en daar hebben we ook heerlijk op een terras aan het water gezeten, genietend van het uitzicht! Groetjes Peggy

Eefies day zei

O, mooi daar op het water, je verhaal is zo grappig, de doerak ken ik,ook het onderhoud, vandaar dat wij geen boot hebben, maar nu is het toch ook leuk, zo heerlijk ongedwongen genieten.
Als wij in Friesland zijn willen we altijd varen, zo vreemd, hier is ook water hoor:))
De foto's van je kinderen zijn ook prachtig.

Lieve groet,
Eefie

Michelle zei

Wat moet dat heerlijk zijn genieten op het water!!

Fijne week!
lieve groet Michelle

Eefies day zei

Wat heerlijk om zo te genieten, het water ziet er zo prachtig uit.
Je kinderen staan er zo mooi op...
Ja, de friese meren zijn toch wel een van de mooiste plekjes...

Fijne week.

Lieve groetjes,
Eefie

Just Who I Am zei

Heerlijk zo met een bootje op het water en het lijkt me zeker heel handig een kleine boot als je ergens aan wilt meren .Veel vaar plezier
Liefs Elisabeth

Anita zei

Wat een héérlijke foto's van een prachtige hemelvaartsdag !!!
Tja als je in Friesland woont lijkt het voor ons twentenaren bijna vanzelfsprekend dat iedereen een bootje heeft. Onzin natuurlijk ;-)
Slimme aankoop
en je kunt als alles "meewerkt" altijd weer over op iets anders hihi
FIJNE AVOND
Lieve groetjes, Anita

It's me zei

Dat ziet er gezellig uit ......genieten met de hele famillie....fijne week liefs Ria...xxx..

Judith zei

Met een boot kun je tijdens deze prachtige dagen helemaal genieten! Dat is te zien (-:
Groetjes Judith

Thuis bij Tjits zei

dat lijkt mij ook zo heerlijk een eigen bootje!! wat zullen jullie genieten van je leuke blauwe boot!! heerlijk hoor net wat je zegt een picknickmand mee en mooi weer, meer heb je niet nodig om lekker te ontspannen!
geniet ervan!!

lieve groetjes, Tjits

Maia zei

Die onderste foto wat een plaatje!!
Jullie hebben echt genoten dat is te zien zeg!
Vroeger mocht ik met een vriendin 2 jaar op een rij mee varen van Friesland door de Weerribben naar Utrecht....GEWELDIG vond ik dat!! Iets om nooit meer te vergeten en inderdaad dat groeten iets unieks, zouden ze op het vaste land ook veel meer moeten doen!
Ik vind dat bootje van jullie wel iets hebben hoor, ook genieten toch?
Fijne week,
Groetjes Maia

Inge zei

Eerlijk is eerlijk, wat is er voor de kinderen nou leuker, deze of de vorige? Ik wist het wel, alhoewel zo'n open bootje met een bui niet écht drooghoudt (maar dat is een ander verhaal). Picknickmand mee, een boek, een zwembroek, en een superleuk strandje, wat wil een mens nog meer!

ZON!!!!!

Liefs Inge

English style zei

Heerlijk zo'n eigen bootje, en dan het water op!
en wat je zegt, deze boot meer je zo even aan, de andere had misschien wat meer luxe, maar ach dit zou voor mij al op en top genieten zijn, zo met je gezin om je heen, relaxt op het water, geweldig!!
hoop dat er nog vele mooie "water" dagen zullen volgen
lieve groetjes Yvon

brigitte zei

Ik geloof het helemaal dat als jeeenmaal een bootje gehad hebt die ook heel erg kunt missen.
Je hebt er nu in iedergeval heerlijk van genoten met je gezin.
Wat heb je prachtige kindjes.
Groetjes en ik hoop dat we nog veel zon krijgen zodat je veel gebruik van het bootje kunt maken.
Groetjes Brigitte

Fluitenkruid zei

Die oude boot deed zijn naam wel eer aan...
Er is niets fijners dan op een warme, broeierige dag op het water te zijn. Leuke foto's!

saskia zei

mijn kinderen zitten op waterscouting en varen daar ook met zo'n soort boot nix mis mee toch .
volgens mij moet je vooral genieten van een boot en moet het geen werken worden .
en genoten dat hebben jullie dat is goed te zien.

heel veel vaar plezier nog .

grtjs saskia

Nicole (Maison La Belle Vie) zei

Dat ziet er zalig en ontspannend uit. Kan me voorstellen dat jullie daar heerlijk met z'n allen van genieten. Het waren dan ook wel echt super dagen.
Groetjes, Nicole

cindy zei

dat jullie allemaal goed genieten van de boot het water en elkaar is goed te zien op de foto's leuk hoor
gr cindy

Claudia zei

Een dag op het water voelt als twee dagen vakantie...

Onder de knotwilg zei

Hmmm, een Doerak... Komen bij mij ook herinneringen boven aan een vakantie die 'in het water viel' zullen we maar zeggen...

Gelukkig heb je nu dit bootje waarmee je heerlijk kan genieten op het Fryske water! Je boft maar (zei ze een tikkeltje jaloers)!

Fijne week, Tineke

Miranda zei

Wat een heerlijke dag! Fijn hoor een eigen bootje en dan zo'n relaxd dagje ervan maken. Ik hoop dat het deze zomer nog vaak mooi vaarweer is en het een boek vol met vrolijke en gezellige verhalen wordt ;))

Fijne dag,
Miranda

Carla zei

Heerlijk toch op het water!!
En misschien hebben jullie wel net zoveel pret als iemand met een jacht hoor!!
gezelligheid moet je toch zelf maken!!

liefs Carla.

Interieur Inspiratie zei

Wat een mooie plaatjes. Wij zijn bezig te verhuizen naar Zeewolde. Een van de wensen die we daar willen vervullen is een boot kopen. Jouw blog heeft deze wens nog meer aangewakerd. Wat heerlijk om met je gezin zo op het water door te brengen.

Emmy zei

Wij hebben ook een bootje en hebben van't weekend ook een paar keer gevaren door de slootjes hier.
Lekker ontspannend al heb ik het na een paar keer wel weer bekeken hoor, je kunt geen kant op in een bootje. Fijne week groetjes Emmy

theeleuten zei

Wat heerlijk zo'n bootje, wij gaan af en toe naar Giethoorn en huren dan zo'n fluisterboot....en net wat je zegt zo heerlijk op het water.
Ik hoop dat jullie vele dagen nog genieten van zulke uitstapjes...liefs Evelien

Ger zei

Hoi Renny,

Kan je helemaal volgen, ook al wonen wij in de stad, het dichtstbijzijnde water waar je met de boot op kan is het Eindhovens kanaal.....en dan nog enkel met een kano en daar is het echt niet aantrekkelijk.

Waarom denk je dat wij zo graag naar een waterrijke provincie gaan om er even tussenuit te zijn,water.....maakt niet uit voor mij...of het nou 'n slootje,plas,vennetje,moeras of rivier is,of ik nou op of aan het water ben....ik vind het allemaal heerlijk en kan me dagen vermaken en verveel me geen minuut.

Heerlijk dat jullie in zo'n waterrijkgebied wonen en genieten met z'n allen.
Lekker bootje, veel plezier ermee!!!

Liefs,Ger