Sierlijke erwtjes...

De Lathyrus staat er om bekend dat ze perse op de langste dag wil bloeien. Het zal door de regen zijn gekomen, dat de eerste knop hier toch twee dagen later ontlook. Toch vind ik het knap van zo'n plant. Als je 'm dus later zaait, zal hij kortere stelen krijgen, maar bloeien zal 'ie!

En dan bloei je op een buiige dag als vandaag..

..en dan ben je blij dat je een lathyrus bent en direct in de vaas mag.  
Sierlijke pronker!

Hij doet zijn naam wel eer aan.. (sier of pronkerwt)
En geuren... het is net zeep, verrukkelijk!
Dat wordt veel vaasjes vullen de komende tijd, want we zitten niet op peultjes te wachten. Wat een heerlijk vooruitzicht....

En zet lathyrussen niet in de eerste de beste vaas. De behaarde stengels hebben licht nodig en willen daarom een vaas van glas. En niet te veel water alsjeblieft, een bodempje van 3 cm is genoeg, de stengel moet kunnen ademen. Zorg verder dat lathyrus op vaas nooit in de buurt van rijpend fruit staat, want dan verwelken de bloemen heel snel.
(bron internet)

Groetjes,
Renny

33 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Vorig jaar ben ik zó aangestoken door alle lathyrus-fans, dat ik dit jaar ook lathyrus gezaaid heb! Het is inmiddels bijna net zo hoog als ik zelf en ik kijk elke dag of er bloemen in zitten...tot nu toe nog niet maar ik proef uit jouw post dat dat mogelijk niet lang meer gaat duren! Ik ben reuze benieuwd want als ik jouw leuke vaasjes met lathyrus zie kan ik bijna niet wachten!

Lieve groet, Ingrid

Boukje zei

Mooie tere kleuren heeft ie! En bedankt voor je tips, het staat juist ook mooi in zo'n glazen vaas!
Groetjes Boukje.

http://truutske.blogspot.com/ zei

Wat leuk om deze prachtige foto's van je lathyrussen en je verhaal erbij hier tegen te komen. Mijn ouders hadden vroeger een hoge muur achter in de tuin en daar stonden ook altijd latharussen voor in allerlei kleuren. Ik kan me de geur gewoon herinneren. Erg leuke post....met plezier gelezen en je foto's bekeken.
Fijne avond, liefs, Trudie

Mayflower zei

Ohhh....prachtig Renny en wat leuk dat je er ook tips bij geeft. Ik was ook van plan dit voorjaar Lathyrus te zaaien, maar dat is erbij ingeschoten en nu zie ik je prachtige foto's......heb me toch spijt.
Lieve groet, Mea

Het stokpaardje zei

Wat een leuke foto's van een sierlijk erwtje. En ik heb weer veel bijgeleerd.
Fijne avond Iris

Gerd@ zei

Dat is wel een heel mooi verhaal met wetenswaardigheden over de lathyrus
echt een prachtig fijn bloempje ....

Gr. Gerd@

cri-cri zei

lathyrussen vind ik zo mooi in hun kwetsbaarheid...

Sjonke's Kronkels zei

Schitterend....die druppels op de tere bloemblaadjes.
Lieve groetjes,
Marion

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

Go doet me aan me opa denken die had er vele in zijn tuin ruiken zo heerlijk mmmmm mooie foto's hoor prettig weekend


lieve groet rosita

puur wit zei

wat leuk zeg ik heb ze volgens mij nog nooit gehad ze zien er wel mooi uit
ik zal het eens in de gaten houden als ik ze ergens tegenkom
leuk
gr sandra

Onder de knotwilg zei

Hmmm, ben een heel klein tikkeltje jaloers, bij mij bloeit tie nog niet ;-( Maar allee, wat niet is, komt nog! (Hoop ik)
Mooie foto;s weer hoor, vooral die met die druppels er op!

Fijn weekend, Tineke

Tanja zei

Mooie foto's Renny, ach de lathyrus, ik herinner me dat toen mijn vader nog leefde hij elk jaar met hun trouwdag een boeket kocht. Het was het trouwboeket van mijn ouders. Maar nooit meer na zijn dood heeft ze ze gekocht.

Liefs
Tanja

Met Brocant Label zei

Wat kan de natuur toch mooi zijn. Ze zijn er in zoveel mooie kleuren, en ruiken inderdaad heerlijk ! Bedankt ook voor het advies om ze mooi te houden op de vaas.

Lieve groet,
Yvonne

Thuis bij Tjits zei

zo mooi.. en de kleur vind ik ook zo lief!
wij hebben hier al meer dan 20 jaar vaste lathyrus maar volgend jaar ga ik ook 1 jarig zaaien als is het alleen maar voor de heerlijke geur:)

lieve groetjes, Tjits

wonen met brocante zei

Ik zit te wachten tot bij mij de bloemen er aan gaan komen. Was een beetje laat met zaaien. Als ik jouw prachtige foto's zie wordt ik alleen maar ongeduldiger! Bedankt voor de tips. Groetjes Peggy

Huize Kip Kakel zei

Wat een mooi en teer bloemetje..komt op m'n lijstje voor m'n nieuwe tuin aanplant!
Die foto met die druppels..prachtig!
fijne avond, groetjes Hannie

It's me zei

Wat een mooie foto's Renny...liefs Ria...xxx..

Susan zei

Wat een prachtige kleur van deze geweldig geurende bloemetjes...bedankt voor alle tips want nu weet ik hoe ik ze de volgende keer langer mooi kan houden.

Gr. Susan.

♥Ingrid♥ zei

bedankt voor de tips Renny en voor je mooie foto's weer,wat een mooie roze heb je in je tuin!fijne avond nog....groetjes

Emmy zei

Wat een tere dingetjes maar zo mooi.
Fijne avond groetjes Emmy

Het Hoogerhuys zei

Ik ben toch wel benieuwd naar deze bloem die ik op diverse blogs tegenkom. IK heb besloten dat ik ze ook ga zaaien, volgend jaar.
En zal je tip zeker onthouden, of plaats je hem volgend jaar weer voor de zekerheid?
Het is in ieder geval een mooi plaatje zo in de fles.
Fijne avond, groetjes Sandra

Michelle zei

Mooie foto's, Renny en ik heb weer wat bijgeleerd dat is zo leuk aan bloggen!

Lieve groetjes Michelle

Karin zei

Goh, ik leer hier nog eens wat op je blog. Wat een mooie tere bloem en met een prachtige kleur. Geniet ervan. (ruikt 'ie zoet?)

Just Who I Am zei

Wat een lieve zachte kleur ,echt prachtige foto's
Liefs Elisabeth

Maia zei

Ben een beetje laat van de ouderavond terug maar ooooooooooo da's ffff leuk en mooi en genieten om die prachtige foto's van je schitterende bloemetjes te zien!
Volgend jaar ga ik ze ook zaaien da's zeker!
Fijne vrijdag,
Groetjes Maia

Ans zei

Schitterende foto's van je lathyrus.
Dat tere rose is zo prachtig.

Groetjes Ans

monique zei

Mooie foto`s van je mooie rose lathyrus.
Fijn weekend,groetjes Monique

De Nostalgische Nonnevot zei

O wat mooi...prachtige foto's, Nicole

Annet zei

Mooie kleurtjes heeft lathyrus en oohh die geur heerlijk, Annet

Miranda zei

Wat een prachtige foto's! Hier bloeit de lathyrus ook uitbundig en... hoe meer je plukt/knipt, hoe meer bloemen!

Fijn weekend,
Miranda

Richtsje zei

Ik heb ze wel geplant, maar zag dat ze zo goed als niks deden... te laat misschien?
Deze van jou zijn zo lief, ik zie ze zo voor me! Bofferd :-)

Miranda zei

Bedankt voor je reactie op mijn zommerse-sfeer-collage. De foto rechtsonder is genomen op Zakynthos, wij hebben daar een schilpadden-excursie gemaakt en in de baai op de foto geluncht.

Fijne avond,
Miranda

almay`s home zei

Wat een prachtige bloemen. Deze doen me denken aan mijn oma die ze ieder jaar tegen de schuur had groeien en bloeien. We mochten dan altijd een bosje plukken. Die mooie zachte tinten zullen me altijd bij blijven. Wat heb je er prachtige foto's van gemaakt.

Lieve groet
Alma