Kantjeskrans en pake's scheerdoosje....



In een oude schaal van Society ceramique Maestricht ligt een krans...maar waar is 'ie nou van gemaakt, hoor ik jullie denken...Nou, zie je de welbekende vitrage van ons Zweedse warenhuis er onder liggen? Daar dus van......Heel veel vierkantjes geknipt en in de krans gestoken met een haaknaald. Heel lang geleden, jullie herinneren je het vast nog wel, maakten we van die piepschuimen bollen met stukjes stof erin geprikt. Dit is dus dezelfde techniek. Ik werd geinspireerd door Alma met haar krans van papieren gebakskleedjes. Maar dit is toch weer een heel ander effect.
De inmiddels welbekende boterhamzakjes kunnen ook goed gevuld worden  met pepernootjes...
Zien jullie het kleine zilveren doosje in de letterbak? Toen ik aan het fotograferen was bedacht ik me, dat ik die hier nog nooit heb laten zien. Het is een scheerdoosje en  het is van mijn pake geweest. Ik vind het alleen daarom al heel bijzonder...iets tastbaars van mijn pake....wat lijkt het allang geleden..de tijd dat ik bij mijn pake en beppe thuis kwam. De geur van petroleum bij binnenkomst in het keukentje. De koekjestrommel kan ik me nog helder voor de geest halen. Zaterdags mocht ik er vaak pannenkoeken blijven eten, wat was dat een feest. Ik heb mijn pake hier nooit mee zien scheren, waarschijnlijk gebeurde dat in alle vroegte..of alleen voor de zondag? Of het compleet is, betwijfel ik, want er zit geen handvat o.i.d. bij. Maar het geeft niet..het is mooi zoals het is.


Lieve groet,

33 opmerkingen:

Geke zei

Leuk he, die krans. Ik heb hem ook gemaakt en vandaag op mijn blog gezet. Die van jou is ook heel lief.
Toch mooi dat je elkaar zo kan inspireren.

Groetjes,
Geke

Hannekie zei

ooo wat mooi en heel bijzonder. ik heb glaasjes van mijn oma die ik nooit gekend heb maar gwoon het idee dat het van haar is geweest maakt het extra bijzonder. het zou voor jou ook zo voelen denk ik. en die krans..ook al weer zo een leuk idee...
gr hannie

Witwitterwitst & Zawadi-Atelier zei

Oude tijden herleven weer bij jou Renny, wat een lief doosje van Pake en wat vertel je er leuk over ... die krans in dat mooie glas is trouwens ook heel mooi gemaakt! Mooie blog heb je er van gemaakt! Knus avondje toegewenst, liefs van Doortje

Pink Princess zei

Joh wat bijzonder, dat scheerdoosje van je Pake. Leuk dat je dat hebt...je verteld over de geur van petroleum :) Dat herinner ik me ook nog zo goed als ik bij mn opi en omi was...de petroleum stelletjes waar omi elke dag op kookte en dan die geur...en de geur van mottenballen...heerlijk vond ik dat haha.

Liefs van Marian

Just Who I Am zei

Wat een super leuk idee Renny om een krans van kant te maken!!Leuk he herinneringen van vroeger en ja sommige geuren ruik je bijna nog als je terugdenkt.Een mooi aandenken aan je opa heb je in elk geval.Mooie foto's weer !!
Liefs Elisabeth

Yn'e Steeg zei

Wat een mooie krans, echt super.
weer eens wat anders.

Grappig ik had net twee zilverkleurige doosjes in mijn webwinkel geplaats, naar mijn weten waren dit sigaretten of shagdoosjes, maar nu ik Pake zijn doosje zie, zou het dus ook zomaar een scheerdoosje kunnen zijn geweest.

Groetjes, Jantsje

Alle mooie dingen zei

wat een ontzettende mooie krans... heb je die vierkantjes ook nog afgehecht?
leuk dat doosje van je opa/pake
groetjes
Anita
http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

Colinda zei

Wat leuk dat je nog zo'n mooi doosje van je pake hebt en die pepernoten(boterham)zak ... leuk!!

kienkele zei

Hoi Renny, en laat ik nou nog net een flinke lap van die welbekende zweedse stof hebben liggen, dus ik ga je na-apen hoor, hoop niet dat je't erg vindt! En dyn tabaksdoaske fan Pake, geweldich, wy geane nije wike de fliering by us Mem opreden, hoopje dat ik ek noch wat fyn!
Hele fijne avond, lieve groet, Tineke

Kom Achterom zei

schattig zeg dat kransje! heel mooi! wat een leuke herinnering die zilveren scheerdoos! ik heb er nog nooit een gezien.
fijne week
Yolanda

Gerreke zei

Die zakjes met pepernoten zijn echt een super leuk idee! Daar kan ik wel wat mee! Ga ik ook maken, ziet er zo leuk uit!

@nne zei

Wat leuk deze kanten krans! Het scheerdoosje van "pake" is ├ęcht iets om te koesteren. Lieve groet, @nne

Kaatje zei

Wat een mooie krans!! Heel leuk idee! en dat doosje van je pake. Ik heb een commode van mijn bomma en bompa (belgische oma en opa) en glazen. Daar ben ik ook heel blij mee!
ik ben weer geinspireerd...

Richtsje zei

Ohja, zulke bollen herinner ik me ook wel. Avonden aan zitten werken als surprise voor sinterklaas, voor mijn mem! Zou me niks verbazen dat zij 'm nog heeft.
Zulke tastbare dingen, zoals dit scheerdoosje van jouw pake, zijn mooi, koester ze!

Home and Lifestyle zei

Wat een ontzettend leuk idee Renny, wat dat betreft kun je met kransen alle kanten (leuke woordspeling, al zeg ik het zelf hi hi) op! En het doosje van je pake is wel heel bijzonder. Mijn opa en oma woonden ver weg, maar kwamen soms een paar dagen logeren. Ik weet nog wel dat mijn opa altijd heel vroeg op stond en zich in de keuken stond te scheren. Zijn scheerspullen heb ik niet, wel een mooi oud woordenboekje waar zijn naam in staat!

Ik wens je een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

Marieke Reintjes zei

Wat toevallig, was van de week bij mij vriendin Anja, en zij had net zo`n mooi doosje met een scheermesje.. Zo zie je ze nooit en nu 2 x achter elkaar.
Die van jou is ook heel mooi..
Fijne avond, groetjes Marieke

Stina zei

Echt heel leuk gedaan die krans, vraag me idd ook af of je geen rafels ervan heb.

Ga es kijken bij de kringloop naar een stuk vitrage.

Wat lief dat doosje van je pake!

Liefs Stina

Carla zei

Die krans....die is toch super zo!!

Leuk dat scheerdoosje van je Pake.
Ik heb van mijn overgrootvader nog een apparaat waar je deze mesjes mee kunt slijpen...die heb ik volgens mij al eens laten zien op mijn blog.
Leuk die oude dingen hoor...waardevolle herinneringen.

liefs Carla.

almay`s home zei

Hoi Renny,

Wat is jouw krans mooi geworden. Als je eenmaal gaat experimenteren zijn de mogelijkheden eindeloos!
Mooi gestyled op die glazen schaal!

Groetjes
Alma

Karin zei

Wat leuk gedaan en ja die boterhammenzak die ken ik nog. Heb ik toen stad en land voor afgelopen....en nooit gevonden ;)

Boukje zei

Mooie krans, leuk idee!
Je hebt bij je muiswijzerpijl zulke leuke sterretjes die eruit komen, heb je daar ook een link van? Staat zo gezellig!
Groetjes Boukje.

It's me zei

Wat leuk dat kransje...en zo schattig je pepernoten in dat zakje.............welterusten liefs Ria....

Judith zei

Mooi en zo gezellig, je krans!
Het scheerdoosje van je pake, wat geweldig dat je deze in je bezit hebt. Een mooie herinnering.

Een sfeervol weekend,
Groetjes Judith

Dora zei

Wat mooi gedaan die krans, knap ook.
En ik zie weer heel gezellige foto's!

lia zei

Oh dat ik ik me nog herinneren, zo'n piepschuimen bal of wat ook en vol steken met stukjes stof.
En dat scheerdoosje is erg leuk.

fijn weekend, lia

brigitte zei

Ja hoor heb toen ook meegedaan.
Balletjes en hartjes met een kerststofje.
Leuk werkje om te doen.
Maar je krans vind ik toch wel mooier.
Mooi met kerstballen straks.

Je doosje vol herinnering is erg mooi.
Het zakje voor de pepernoten dat is ook een idee. Leuk hoor.
Ik had je zakjes al een keer gemaakt als kadootje. Vond het echt een super idee.
Groetjes en een fijn weekend Brigitte

theeleuten zei

Wat een mooi doosje van je Pake....Zuinig op zijn!
Je bent weer lekker crea geweest met je krans..staat leuk hoor.
Ja die zakjes zijn ook erg leuk!
Helemaal lekker die pepernoten erin.
Hoe lang blijven ze zo gevuld?

Gezellig weekend!Evelien

http://truutske.blogspot.com/ zei

Ik heb van m'n opa een bacelietkokertje waar z'n scheerzeepstaafje in zat en daar ben ik blij mee en zuinig op dus kan ik me indenken dat jij trots ben op het doosje van Pake.
En de krans...geweldig!!
Fijn weekend, Trudie.

Jeanette zei

Wat een mooi zilveren doosje. Ik heb een leren tabakskoker van een opa van mij. Deze ligt met andere brocante spulletjes in mijn vitrinekast.

Groet,
Jeanette

Wendy zei

Wat super zeg dat doosje van je Pake
En wat heb je een super gave krans gemaakt zeg ziet er prachtig uit

Groetjes en een fijn weekend Wendy

English style zei

Wat een mooi scheersetje, en vooral mooi omdat het van je opa is geweest !!
er hoort idd een "staafje" nog bij, konden ze op de scheerkop draaien (wij hebben pas toevallig zo'n setje verkocht, en die hebben we van tevoren eens uitgebreid bekeken hihi)
ga nog even verder bij je kijken, heb prachtige foto's gemist zag ik al

English style zei

zie trouwens nu je kant krans pas, wat leuk !!!
en mag ik je vragen waar jij die boterhamzakjes vandaan haalt ?? hier zie ik alleen plastic, of kom ik bij de verkeerde supermarkt ??
ik heb nu zakjes van de bestellingen, maar die zijn net aan de krappe kant

Alien zei

Wat een leuke blog heb jij!!
Die zoals jij beschrijft welbekende boterhamzakjes zijn echt fantastisch, waar koop je die en hoe maak je die? kan het helaas niet teruglezen in je blog!!
groetjes Alien