Nostalgische wandeling…

Park Groot Vijversburg
Afgelopen zaterdag gingen we naar het historische park Groot Vijversburg in Tytsjerk.
Het is voor het grootste deel aangelegd rond 1800/1850. Je kunt er wandelen over de vele slingerpaadjes en genieten van Villa Vijversburg, de grot, blauwe koepel, kluizenaarshut, oranjerie, volière, rotstuin, kruidentuin, het theehuis en de collectie beeldende kunst. Het park biedt rust en ruimte. Je waant je terug in de tijd en ziet jezelf in gedachten lopen met een prachtige Victoriaanse jurk aan. Soms zou ik willen dat ik in die tijd had geleefd. Vooral als ik hier zo rondloop overvalt me dat gevoel. Het lijkt zo’n vredige, onbezorgde tijd…als je tenminste in zo’n villa als deze woonde. Beetje borduren, beetje schrijven, beetje mijmeren… 
Maar dat gevoel is snel weer weg, als je in de auto over de snelweg langs het park zoeft…te midden van het drukke zaterdagmiddagverkeer richting stad.
Heb je meer interesse dan vind je hier meer over de geschiedenis van het park.
natuur 008natuur 018 natuur 020 
natuur 007Villa Vijversburg uit 1844natuur 026
natuur 028natuur 030natuur 033natuur 032natuur 034natuur 037natuur 047natuur 041
                
natuur 048
natuur 049   
natuur 012
Voor de kinderen of nee, eigenlijk voor manlief, was dit DE attractie van het park! Een kunstwerk in de vorm van …ja, goed gezien, een hele dikke hoop. En daar moest en zou manlief bovenop klimmen, …mannen, het blijven jongens, niet dan?
natuur 013
Zo, en nu even bijkomen van een prachtige wandeling terug in de tijd.
natuur 051 natuur 053
Maar niet voor lang want nu moet ik hup op de fiets…werk aan de winkel!Renny onderschrift blog

17 opmerkingen:

Carla zei

Wat een prachtig park is dat!!!
Kan me voorstellen dat je hebt lopen genieten!!
Tja...en mannen...ze blijven inderdaad kind he!!!!

fijne dag...liefs Carla.

Ger zei

Hoi Renny,

Jullie hadden wel een prachtige dag uitgekozen om het park te bezoeken, ik zie dat kleine meisje dan ook lopen met haar vestje om het middel geknoopt.

Heb een wat over de geschiedenis van Villa Vijverburg gelezen, en moet een beetje glimlachen om jou dagdromen en mijmeringen......zou het nou echt zo geweldig geweest zijn om in die tijd te leven als vrouw......haar leven bestond denk ik ook enkel uit de dagelijkse bezigheden die jij schetst,een beetje achter het personeel aanzitten, en de overige tijd uit verveling en je mond houden.
Vaak waren het gearrangeerde huwelijken om vermogen en intellect samen te binden en te zorgen voor het nageslacht.
Het was een tijd waarin hysterie en toevallen onder vrouwen een modeverschijnsel waren.
De kuuroorden beleefden hoogtijdagen en theorieën van Freud hadden veel invloed op zowel de psychologie als de psychiatrie
En 's avonds maar wachten in het grote hemelbed of je gemaal bij jou in de echtelijke sponde zou komen of elders verbleef.....

Nee meid spring jij maar lekker op je fietsje en wandel in jeans met je gezin door dit prachtige park en schaterlach bij het nemen van een foto terwijl je manlief het puntje van een berg s....t beklimt;-)hi,hi...

Fijne week!
Lieve groetjes,
Ger





Het was 'n mannenwereld van macht,intriges

Alle mooie dingen zei

het is een heel mooi park... en een echte kabouter paddestoel....
blijft altijd weer bijzonder!
groetjes
Anita
http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

@nne zei

ik wens je een mooie week! lieve groet, @nne

Kom Achterom zei

Ha Renny
Wat een mooi landgoed zeg! Ik ken het prieel wel wat dat zie je als je langs de weg rijd maar ik ben er nog nooit geweest.
Mijn familie woont in de omgeving dokkum en giekerk .
Als ik weer eens in de buurt ben ga ik er eens aan de wandel. En je wilt toch niet zeggen dat die dikke druk.... er premanent staat??
Fijne week
Yolanda

almay`s home zei

Ha die Renny,

Wat een schitterend park. Ik zie het al helemaal voor me hoe de mensen vroeger in van die prachtige jurken door het park wandelden. Alles even rustiger dan nu en geen gebrom en mobiele telefoons.
Die hoop.....tsja je moet maar nodig moeten. Hoe komt zo'n kunstenaar op het idee...
Mooi plaatje van die vliegenzwam. Leuk dagje uit!

Groetjes
Alma

Mayflower zei

Wat een prachtige foto's heb je gemaakt Renny. En wat een mooie omgeving, daar kom je toch helemaal tot rust alsof de tijd er heeft stilgestaan. Dan is de verandering zeker groot als je dan weer op de snelweg rijdt.
Lieve groet, Mea

Claudia zei

Wat een mooie foto's, heerlijk, dank je wel.

Liefs Claudia

Home and Lifestyle zei

Wat een heerlijke foto's...ik mag op blogs altijd graag met iemand mee om dit soort mooie plekjes te bewonderen, en ja, inclusief drol...deze ruikt tenminste niet ha ha!

Een fijne week! Lieve groetjes, Ingrid

It's me zei

Hoi Renny...wat een heerlijk park !!!.mooie foto's...fijne week liefs Ria...

Madelief zei

Hoi Renny,

Dit park ziet er prachtig uit! Leuk om ook je man en kinderen op de foto te zien. Ik moest erg lachen om de drol. Die zou ook bij mijn dochters populair zijn geweest. Al was het alleen maar om mee op de foto te gaan!

Lieve groet, Madelief

Sonja zei

Zo zeker, wat een mooi park is dat! en wat een megad hoop staat daar.. 't past daar helemaal niet haha ;))

Fijne week!

Groetjes, Sonja

Dani zei

Mooi die foto's met die weerspiegelingen in het water. En die paddenstoel, jemig! Wat ontzettend mooi.
Groetjes
Dani

Pierelantijntjes zei

Hoi renny,
Wat een prachtig park. De foto van de paddestoel is zooo mooi! Ik ben dol op de rood met witte stippen paddestoel. En die hoop, ja dat brent denk ik bij menigeen een grote lach op het gezicht. Ik zou ook best wel eens in die tijd echt rond willen lopen hoor. ALs ik de films van jane austen zie krijg ik ook altijd dat gevoel.
FIjne week,
Liefs Ester

Hannekie zei

wat een geweldig park zeg (en wat een geweldige hoop hahah) je hebt prachtige fotos gemaakt. echt genieten hoor
gr hannie

Yn'e Steeg zei

Leuk kuierke sa!
En wat betreft de give away, zo maak je toch meer kans op iets leuks haha

Boukje zei

Oh leuk 'het bos van Ypey' wordt het hier genoemd, we zijn daar vorig jaar met de kleuters geweest en ja dan is ook dat beeld wel favoriet. Zijn jullie ook in het 'spookhol' geweest, echt pikkiedonkere gang!
Groetjes Boukje.