Ot en Sien museum


Vanmiddag gingen we met mijn werk naar het Ot en Sien museum in Surhuisterveen. We waanden ons even terug in de tijd. Heel veel verschillende sfeerhoekjes zoals de oude kruidenierswinkel, de school met de lessenaars en aap, noot, mies schoolplaten, de dorpsdokter, de kraamkliniek, een arbeidershuisje, een kapelletje, de keuken....en meer spulletjes uit grootmoederstijd.

Een nostalgische tijd voor ons, het heeft zo zijn charme's. Dat komt uiteraard ook door al die antieke, doorleefde spulletjes. Maar als je je even verplaatst in die tijd, kom je ook de armoede tegen. De echte armoede! Dat er gezinnen met 16 kinderen in zo'n klein huisje konden leven. Dat ze in gedeelten moesten eten, op de plank uit de bedstee. Slapen met de voetjes tegen elkaar aan. Dan ben ik blij dat ik in het hier en nu leef, met alle luxe van dien. Wat hebben we het goed, soms weleens tè goed.

Kijk maar even mee en waan je in de vorige eeuw:

Bedankt voor je bezoekje, ik hoop dat je hebt genoten....'even terug in de tijd'.
Groetjes,

24 opmerkingen:

almay`s home zei

Hoi Renny,

Wat een leuk bezoek is dat geweest! Niet voor te stellen dat de mensen nog niet zo lang geleden op deze manier leefden met zoveel mensen dicht op elkaar! Wij bouwen maar uit en iedereen een eigen kamer!
Leuk om even een kijkje te nemen!

Groetjes en nog een fijne avond!

Alma

Emmy zei

Zo leuk al die oude spulletjes van vroeger. Wij gaan wel eens naar het museum van de 20ste eeuw in Hoorn (nh)(http://www.museumhoorn.nl) is ook zo leuk om af en toe eens te kijken. Lijkt wel een beetje op deze plaatjes van jouw alleen hebben ze er om de zoveel weken een ander thema bij. De laatste die wij gezien hebben ging over de Holocaust waarover Meneer Cohen zijn verhaal vertelde. Vreselijk wat die mensen allemaal hebben meegemaakt. Nu is er een expositie: ”60 Jaar KinderTV” Groeten Emmy

Stina zei

Wat mooi hé, om dat te zien kunnen wij ons niet voorstellen.
Bij ons hebben de kinderen toen ze klein waren ook uren geluisterd naar die verhaaltjes van ot en sien, op een gegeven moment wist je precies wat er kwam.

Gr Stina

little sweet things zei

Hai Renny,
Wij zijn laats ook naar het museum na de 20ste eeuw geweest waar Emmy het over had. Ik vind het daar zo leuk, je roept de hele tijd he die had mijn oma ook en dat heeft mijn moeder nu nog in de keuken staan. er zijn zoveel dingen te zien die je herkent van vroeger.
Alleen de bovenste etage vond ik minder (holocaust)ik ben er met een brok in mijn keel en de kippenvel op mijn armen heel snel doorheen gelopen.
Lieve groetjes Sas

lia zei

Geweldig om te zien Renny. Ik kan hier altijd wel van genieten. En weet je, ik heb een grote verzameling gehad van allerlei spullen van Cornelis Jetses. Had heel veel schoolplaten, en die hingen dan ook allemaal in de woonkamer. [dat zou je nu niet verwachten hé] En het enige wat ik nog heb zijn alle leesboekjes.

Ik heb ervan genoten Dank je.
Lieve groet Lia

All Seasons zei

wat leuk dit bezoekje, ik heb genoten, Renny.
Wij zijn met Pinksteren naar Bokrijk geweest in België, daar wil ik nog een post over maken, dus even geduld :) Als je daar eens in de buurt bent moet er echt eens heen gaan. Daar waan je je echt in de tijd, 1600 én er lopen zelf echt acteurs die het doen leven.
Bedankt voor je leuke foto's
Fijne avond
Groet, Patricia

kienkele zei

Nou, genoten heb ik zeker Renny, bedankt voor de mooie foto´s. Ik ga er zeker ook een keer naar toe, wist niet eens dat het bestond....
Fijne avond, lieve groet, Tineke

Ger zei

Zo leuk dit museum van Ot en Sien, was ook even op de website http://museum-otensien.nl/

Je hebt er vast een hele leuke dag gehad.
Zo is er in Gemert ook zo'n hardstikke leuk kleinschalig museum waar je een goede indruk krijgt van het leven in de vorige eeuw http://www.boerenbondsmuseum.nl/museum.html

Ja......en wat Patricia schrijft hierboven.....Bokrijk is geweldig mooi,aan een dag heb je amper genoeg!!!
Had ook al een poosje het plan om iets te posten over het Openluchtmuseum Bokrijk.
Ga eens zitten in het klasje van Meester Jozef......;-)

Fijne avond.
Groetjes,
Ger

Home and Lifestyle zei

Hoi Renny!

Wat een leuk museum, volgens mij zeg je er alleen maar oh en ah...! Wij genieten er nu van, maar je hebt gelijk dat de romantiek en nostalgie die er omheen hangt, toen echt niet aanwezig was. Als ik alleen het wasbord al zie, ben ik blij dat we een wasmachine en een droger hebben...je zult het allemaal met de hand moeten doen!

Wilde je trouwens nog even zeggen dat jouw spulletjes hier beneden in de kast staan, achter glas! Telkens als ik nu een deurtje openmaak, ruikt het er zo lekker en denk ik even aan je hi hi en het winnen van je give away! Leuk hè!

Voor zo dadelijk...slaap lekker! Lieve groet, Ingrid

THEA zei

Wat de tijden veranderen he! En dat zo snel!

Ik weet nog hoe het was.....voor dat we stromend water hadden en geen tv en telefoon!!
Nog even dan weet niemand het meer, dan is het goed dat het in een museum bewaard word!!
Groetjes van Thea

crealili zei

Wow dat moet inderdaad geweldig geweest zijn, dit museum. Zo leuke spulletjes. Kon je er ook spulletjes kopen? Ik ga het noteren want ik wil er ook eens naartoe.
groetjes
Liliane

@nne zei

Leuk dat je ons meenam! Met vriendelijke groeten, @nne

Rozmeen zei

Dank je voor de tip. Is zeker een bezoekje waard. Mooie fotos brengt je zeker even terug in de tijd. Groetjes,Rozmeen

Dora zei

Wat gaaf...ik wil er ook heen, ik ben gek op Ot en Sien, heb ook boekjes die ik kan scrappen...enorm leuke impressie zo!

Fluitenkruid zei

Hoi Renny, ik hoop dat een tijdsmachine ooit echt uitgevonden gaat worden want ik ben dol op vroeger. Mooi hoe je ziet hoe er vroeger geleefd werd, inderdaad mogen we ook blij zijn met de welvaart waarin we leven. Al denk ik dat ze vroeger ook heel tevreden waren met wat ze hadden.
groetjes Jannet

Carla zei

Wat geweldig leuk!!
Ik ben niet uit de Ot en Sien tijd, maar zie toch wel dingen die wij vroeger ook hadden.
Zo waste mijn moeder ook met zo'n wasmachine.
De schoolbankjes lijken verdacht veel op waar ik in de eerste klas aan zat.
Ik weet nog dat heet kruideniers winkeltje ook van die bakken had staan waar je het per ons kon kopen.
En snoepjes voor 1 cent.
Jeetje....wat lijk ik oud zo hahahaha.
Mijn dochter zat hier laatst en het kleine huis op de prairie stond aan op tv...vraagt mijn dochter....mam...was dat nou echt allemaal zo toen jij klein was...whahaaha

nou meis...fijne dag...groetjes Carla.

Corinne zei

Oh wat leuk! Ik vind Ot en Sien altijd wel wat hebben. Leuk om even in een andere tijd te zijn!

Fijne dag.
Groetjes,
Corinne

Flowing days zei

Wat een leuk uitstapje. Leuk om zo terug in de tijd te gaan en te zien hoe de mensen toen leefden. We mogen dan wel blij zijn met deze "welvaart" maar de tevredenheid onder de mensen is soms ver te zoeken.
Lieve groet Tilly.

Hannekie zei

tjee wat leuk zeg. ziet er super leuk uit. zou ik ook wel eens willen kijken. mijn lijstje groeit al aardig
gr hannie

Madelief zei

Hoi Renny,

Dank je wel voor ons tochtje terug naar het verleden! Wat een bijzonder plekje om met je werk naar toe te gaan. Ik wist niet eens dat er een 'Ot en Sien museum' bestond! Leuk al die spulletjes van vroeger.

Gezellige avond!

Lieve groet, Madelief

Pierelantijntjes zei

Ik heb zeker genoten. Wat ontzettend leuk om zo een kijkje te nemen naar de tijd van vroeger. Lijkt me erg leuk om ook eens te gaan bezoeken.
Lieve groet van Ester

gewoon gezellig zei

Wat een sfeertje hè, echt heerlijk!
Enne...Surhuisterveen...daar komt ons Bikkeltje vandaan!!
groetjes Hilde

Yvonne zei

Wat leuk zo'n museum .
Ik verzamel veel oude leesboekjes.
Zal er ook eens foto's van maken.
Leuke plaatjes zijn het.

Gr Yvonne

Musje zei

Wat prachtig allemaal zeg,zou best wel eens naar die tijd willen,nog nooit van dit museum gehoord,ga het zeker onthouden,lieve groet Joke.