Langs het tuinpad van mijn vader...

Al mijn hele leven heeft mijn vader een moestuin. Onlangs gingen we weer eens met hem mee om een kijkje te nemen. Eenmaal daar besefte ik weer hoeveel herinneringen ik aan de tuin heb.
Mee helpen met aardappelen zoeken, emmers vol spercieboontjes die dan ook gepunt moesten worden. Oh, wat vond ik dat als kind een vervelend karweitje...en net als je dacht dat je bijna klaar was, stond mijn vader weer met twee emmers vol klaar. (Misschien is het daarom wel dat ik niet van sperciebonen houd.) Mijn moeder legde ze in, wassen, even aan de kook brengen, in zakjes afkoelen en dan de diepvries in.
Nee, dan de aardbeien, die kwamen ook met emmers vol en daar werd o.a. jam van gemaakt. We maakten ook vaak wat dunnere jam, een soort siroop. Dat kwam dan door de yoghurt, zalig..
Uit de kas kwamen de tomaten, die kwamen op brood..en een enkele keer maakte mijn moeder daar ook weleens soep van, die smaak zal ik nooit meer vergeten. Zo lekker heb ik de tomatensoep ook nooit meer gehad, geloof ik.

Ook was het altijd feest als de nieuwe aardappelen klaar waren. Ze smaakten zo heerlijk 'nieuw' en vaak werd op vrijdag (kliekjesdag) de restjes aardappelen opgebakken, njammie. Er werd ook niks weggegooid. Alles ging op. Toen hadden we denk ik wat meer waardering voor het eten, het was iets kostbaars. Dat gooide je niet weg. Wat dat betreft zit dat er wel aardig ingebakken want ik heb er ook altijd wel moeite mee. Maar ja, soms ontkom je er niet aan.
Vorige week brachten ze weer een bak vol aardbeitjes, ze waren binnen no-time op.
Voor de liefhebbers hier nog een recept:
Wentelteefje van fries suikerbrood, creme suisse en aardbeien

Ingrediënten voor 4 personen
250 milliliter aardbeiencoulis
250 milliliter suikerwater
2 stuk(s) steranijszaden
2 stuk(s) vanillestokje
1 stuk(s) vanillestokje
4 snufje(s) kaneel
2 stuk(s) eieren
500 milliliter melk
1 stuk(s) Fries suikerbrood
3 stuk(s) eidooiers
250 milliliter volle melk
300 bakje(s) rode vruchtenlikeur
1 bakje(s) aardbeien
1 blokje(s) roomboter
250 milliliter slagroom
20 gram zetmeel
50 gram suiker
1 stuk(s) vanillestokje

Voorbereiding

Aardbeiencompote: Breng de likeur voorzichtig aan de kook. Snijd ondertussen de aardbeien in 4 stukken. Laat het zachtjes koken en laat het doorkoken met hierin de aardbeien. Wanneer de aardbeien iets zachter van structuur zijn geworden schep je ze eruit. Zorg er voor dat het geen pulp wordt!
Laat de rest van de likeur inkoken tot een stroopje. Leg de aardbeien in een bakje en laat ze afkoelen.

Aardbeiengranite
Maak suikerwater van 1 deel water en 1 deel suiker. Breng het aan de kook met de merg en het vanillestokje. (Waaruit je eerst het merg hebt gehaald). Voeg wat kardemon en steranijs toe. Wanneer het geheel wat helderder is, is het klaar. Voeg het aan de coulis toe en zet het in de vriezer.

Crème suisse
2,5 dl melk
een open geschraapt vanillestokje en de helft van de suiker. Laat dit alles samen koken. Maak van het zetmeel, de rest van de suiker en de eieren een glad papje. Doe er een beetje koude melk bij als het klaar is. Blijf goed roeren. Breng het aan de kook en blijf nog steeds doorroeren. Haal het van de warmte bron en haal het door een zeef. Als het is afgekoeld naar smaak ongeveer evenveel geklopte slagroom er rustig doorheen roeren.
let op! Doe dit voorzichtig!

Wentelteefje van suikerbrood

Snijd in de lengte een plak brood van ongeveer 2cm dik. Haal de korsten eraf. Mix in een schaal 1/2 liter melk, 2 eieren en flink wat kaneel. Haal nu de dikke reep brood door het beslag en bak het in roomboter.

Serveertips
Serveren Leg op het bord het wentelteefje en garneer het met aardbeien. Drapeer het ingekookte stroopje over het geheel. Serveer er een klein glaasje bij met wat granite. In een ander glaasje vul je onderop de aarbeiencompote en hier boven op de creme suisse.
Bron: internet
Smullen maar!

22 opmerkingen:

waddenhout zei

Wat een leuk herkenbaar verhaal..
Wat jij vroeger had, hebben wij nu..
Wessel heeft tomaten.
Willemijn heeft aardbeien.
De tuin heeft een haag van bramen.
Rabarber hebben we veel gegeten, en de aardappels bloeien bij de buurman op zijn akker..
heerlijk, al dat lekkers uit de tuin...
groet, Cobi

Emmy zei

Mijn ouders hebben ook een soort van groente tuin achter het huis. Mijn opa verbouwde er heel wat op. En nu is mijn broer er ook mee bezig, ik heb net een mini komkommer gekregen maar echt mini het is net een grote augurk, zal 'm morgen eens proberen. Misschien wel op een broodje met een plakje kaas erbij mm. Groeten Emmy

Carla zei

Na dit verhaal moest ik even aan de moestuin van mijn overgrootopa denken.
Wij moesten als klein kind iedere zondag naar opa en oma.
Mijn zus en ik gingen dan de tuin in....hij had ook worteltjes in de tuin staan.
Maar wisten wij veel...we trokken zo'n ding eruit en als hij te klein was duwde we hem weer terug.
De week erop kregen we op on donder natuurlijk.
De pruimen aan de boom waren geteld en je had het lef niet er één te plukken.
Er werd daar ook niks weg gegooid...en bij mijn moeder ook niet.
Ik maak me er weleens schuldig aan hoor...zonde maar ja.

fijne avond...lieve groetjes Carla.

Pierelantijntjes zei

Wat een prachtige herinneringen. Kan me wel voorstellen dat je niet echt meer dol bent op boontjes hoor. Wat een werk.
Leuke recepten heb je opgeschreven. Wil er zeker wat van gaan proberen. En niets smaakt trouwens lekkerder dan aardbeitjes uit eigen tuin.
Liefs Ester

Sanneke Panneke zei

Wat leuk, en zo herkenbaar. ik mocht altijd erwten plukken. die moest je dan uit zo'n gigantische boon duwen. even was het leuk, maar daarna ging ik toch liever spelen.
Dat wentelteefje dat ga ik binnenkort toch eens proberen. Klinkt heel lekker. steeds als wij in friesland komen (eens in de 3 maanden) dan heeft mijn vriendin altijd sukerbolle voor ons. Zo lekker met echte roomboter. hier in limburg krijg je het ook, maar dat smaakt toch anders.
bedankt voor het recept, en nog een fijne avond.
Lieve groet monique

Yn'e Steeg zei

Hoi Renny,

Heerlijk die recepten, moregn maar eens even proberen.
Onze dochter heeft ook een klein groente tuintje, van haar heb ik ook verse aardbeien gekregen en een kropje verse sla.
En dan straks die lekkere nieuwe aardappelen
erbij no dan kin de simmer net mear stikken!

groetnis, Jantsje

Romantic Today zei

Jammie, heerlijk verse aardbeitjes uit eigen (nou ja vaders tuin ;)smullen! Wat een heerlijk verhaal, grappig is dat toch hoe dingen die je als klein meisje met tegenzin deed nu je volwassen bet van zoveel waarde zijn!

groetjes,
Mirelle

Petra zei

Mooi verhaal!
Doet mij aan 't tuintje van mijn opa denken en die had ook veel boontjes maar volgens mij plukte mij moeder die en zat ik toe te kijken en dan achterop de fiets weer naar huis ;-)))

gewoon gezellig zei

Wat een leuke blog heb je geschreven!
Heerlijk al die jeugdherinneringen.
Ook bij ons thuis werd er nooit iets weggegooid, hadden we kliekjesdag en zelfs van oud brood wist mijn moeder nog een heerlijk ovengerecht (broodschotel met noten en honing als ik me niet vergis?) te maken.
Groetjes Hilde

Dora zei

De titel van je bericht vind ik al zo mooi, je recept ziet er heerlijk uit.
En ja uit eigen tuin is altijd leuk en lekker..helaas hier niet de tijd ervoor..

jojo's wereld zei

Prachtige herrinering zeg. Mijn schoonvader had ook altijd een tuintje. Heerlijk.

lia zei

Oh heerlijk de groenten uit pa's tuintje. Helaas is dat voor mij al lang geleden.

En Hmmmm...dat recept.....
fijne dag Lia

Home and Lifestyle zei

Wat leuk dat die herinneringen dan weer boven komen, zowel de minder goede als de goede! En aardbeien...ik ga zo dadelijk weer een bakje klaarmaken...ben er gek op!

Een fijne dag Renny! Lieve groet, Ingrid

Musje zei

Wat een geweldige post over de moestuin van je vader,je foto`s ook super en je recept ga ik zeker onthouden,wens je een fijne avond,lieve groet Joke.

Mayflower zei

Wat heerlijk al die groente en fruit uit eigen (vaders) tuin en dan al die herinneringen die dat oproept. Een mooie post en heerlijke recepten.
Lieve groet, Mea

Karin zei

Doe mij ook maar de aardbeien, alhoewel ik niets tegen sperciebonen heb hoor. Mooie herinneringen zijn dat!

kienkele zei

Mooi, die herinneringen Renny, ik heb ze aan de groentetuin van pake en beppe, heerlijk vond ik het, volgens mijn moeder heb ik daar ook mijn liefde voor tuinieren van geerfd, van mijn ouders niet in ieder geval, ha ha.
Fijne avond nog, lieve groet, Tineke

Flowing days zei

Wat een leuk verhaal. Het brengt meteen herinneringen naar boven van de moestuin van mijn opa en oma. Heerlijk verse groente en fruit uit eigen tuin..en dan het liefst de aardbeien.
Een hele fijne dag.
Lieve groetjes Tilly.

Hannekie zei

wat een heerlijk recept zeg. ik kom zelf uit amsterdam dus een tuintje met groente dat heb ik pas leren kennen van mijn schoonvader. ook hij heeft al zijn hele leven land en nu is hij 82 en helpen we hem een beetje zodat hij nog steeds zijn stukje land kan houden
gr hannie

Logement it Foarhus zei

Hallo Renny,
Wat een prachtig verhaal, herinneringen aan je vader. Een warm en kostbaar maar vooral dierbaar bezit. Een rijkdom.

En dan die lekkere rijkdom aan rcepten, ik ga ze uitproberen,

groetjes Pauline

lia zei

Bericht ontvangen hoor. Ik had vandaag ook moeite bij iemand om een reactie achter te laten. Zomermoeheid denk ik.....
Maar dank voor je reactie.

fijne avond Lia

Mama Monique zei

Oh Renny... wat vertel je dat toch mooi!! Ik kan het me heel erg levendig indenken. Niet alleen de herinnering van vroeger, maar ook de sfeer van nu. Wat ben ik blij met onze moestuin (op afstand dan wel te verstaan).

Maarre... meende je dat nu écht van dat huis? Is het werkelijk van jou? Of zit je me nu een beetje te ...

Ben nu wel benieuwd hoor! ;o)